22 жовтня 2018 р., понеділок
 
 
www.harmony.com.ua
www.harmony.com.ua
www.harmony.com.ua
www.harmony.com.ua
www.harmony.com.ua
www.harmony.com.ua
www.harmony.com.ua
www.harmony.com.ua
www.harmony.com.ua
www.harmony.com.ua
www.harmony.com.ua
www.harmony.com.ua
www.harmony.com.ua
www.harmony.com.ua
www.harmony.com.ua
www.harmony.com.ua
www.harmony.com.ua
Новини Статті Соціоніка Крамниця Мотиватори Мольфар Українська традиція

В Україні ввели пільги для виробників і споживачів біопалива

10.07.2009 | © “Експерт”
Share/Bookmark
Постійне подорожчання традиційного палива змушує задуматися про використання альтернативних джерел енергії. Тільки за останній місяць роздрібна ціна бензину А-95 піднялася на 75 копійок, або на 11%, і продовжує рости.

Пеллети (древесні гранули) - виробляються з відходів деревообробки. 1 кг пеллет еквівалентний 0,97 кг вугілля і при згоранні утворює 4,8 кВт/годину. Процес згорання гранул проходить більш ефективно і повно, на відміну від деревини.
Пеллети (древесні гранули) - виробляються з відходів деревообробки. 1 кг пеллет еквівалентний 0,97 кг вугілля і при згоранні утворює 4,8 кВт/годину. Процес згорання гранул проходить більш ефективно і повно, на відміну від деревини.
На жаль, ринок біопалива в нашій країні не розвивається, цінову конкуренцію традиційному пальному таке паливо скласти не може. І навряд чи Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо сприяння виробництву та використанню біологічних видів палива» (підписаний Президентом 17 червня, опублікований 20 червня) істотно змінить ситуацію.

Хоча виробники біопалива отримають чималі податкові пільги. Зокрема, на десять років (з початку 2010-го) звільняються від сплати податку на прибуток продавці власне біопалива, обладнання для його виробництва, а також виробники теплової та електричної енергії, що використовують біосировину. Крім того, для моторного біопалива вводиться нульова ставка акцизного збору (діюча ставка на бензин - 110 євро за тонну). На 2010-2018 роки скасовується ввізне мито на відповідне виробниче обладнання.

Зараз в Україні промислової торгівлі біопаливом майже немає. Біодизель подекуди кустарно виробляють аграрні підприємства для власних потреб. А майже все, що робиться в промислових масштабах, йде на експорт. В основному це сировина - рапс і рапсове масло, а також готовое тверде біопаливо (пеллети, брикети з пресованих стружок). За словами виробників, така ситуація до сих пір була пов'язана з відсутністю держпідтримки. Новий же документ приймали два роки. «В Україні з'явилися всі умови для розвитку виробництва альтернативних видів палива», — впевнений директор компанії Bio Technology Development Андрій Кудрявцев.

Директор науково-технічного центру «Біомаса» Георгій Гелетуха вважає, що одним з основних цінностей закону стало розширення поняття «біопаливо». Раніше таким вважалося тільки паливо моторне. Зараз пільги поширили і на тверду біомасу, і на біогаз. За словами Гелетуха, з січня 2009-го попит на біогаз і тверде біопаливо (наприклад, солому в тюках) почав стрімко рости, і зараз в Україні більше тисячі котелень, що працюють на такому пальному.

Рапс - основа для виробництва біодизелю.
Рапс - основа для виробництва біодизелю.
Закон про підтримку біопалива передбачає збільшення його споживання до 20% до 2010 року. Однак споживачі не довіряють незвичайного пальному, особливо — моторному. Кілька невдалих дослідів показало, що держава не може забезпечити належний контроль якості. Приміром, у 2003-му, коли нафтопереробні заводи зобов'язали додавати в паливо етанол, під виглядом біопалива в країні продавали нафтопродукти сумнівного походження. Не раз на ринок намагалися виводити паливо БІО-100 (на 65% складається з спирту), але безуспішно. На автомобільних форумах ризикнули купити його водії скаржилися на поломки, пов'язані саме з застосуванням пального, що містить спирт. Подейкували також, що під виглядом паливного виробляли спирт харчової — для «лівої» горілки.

У новому законі ці лазівки спробували закрити. Він передбачає обов'язкову сертифікацію біопалива, ліцензування його виробництва, ведення реєстру виробників. Відповідні підзаконні акти Кабмін має розробити в шестимісячний термін.

На жаль, навіть якщо вони з'являться, «Натурпродукт» навряд чи зможе конкурувати за ціною з традиційною соляркою. В останні роки ціна ріпаку в Європі (куди йшов майже весь український врожай цієї культури) залежала від цін на нафту. У цьому році ціни на рапс прогнозуються на рівні 2000 грн. / т. Отже, собівартість біодизеля ніяк не може бути менше 6,30 грн / л (з тонни ріпаку виходить 270 кг біодизеля щільністю 0,85 г / куб. см). Оптова ціна звичайного дизпалива становила в кінці червня 4,60 грн. / л.

У деяких країнах ЄС законом передбачено, що біоетанол в роздріб повинен бути на 10% дешевше бензину. Ця міра покликана збільшити попит на біопаливо. Різницю між собівартістю і роздрібною ціною компенсує держава. Щоправда, в Україні літр БІО-100 в свій час був на 30-40 копійок дешевше бензину А-95.

Основні ж споживачі твердого та газоподібного біопалива — котельні і теплоелектроцентралі. Тут шанси вище. За словами Гелетуха, одна тонна соломи коштує зараз 300 гривень. «Солом'яний еквівалент» тисячі кубів природного газу обійдеться в 700 гривень (майже в чотири рази дешевше, ніж «блакитне паливо»). Підігріти ринок повинні прийняті Верховною Радою в квітні «зелені тарифи» на електрику. За електроенергію з біомаси виробник отримає не менше 1,35 грн / кВт • год (оптова ціна «звичайної» електроенергії — 0,403 грн / кВт • год). Однак енергопостачальні компанії найчастіше не хочуть купувати таку дорогу енергію. Крім того, поки в країні виробляють лише невеликі установки, здатні споживати тверде паливо. Нарешті, підвозити і зберігати його менш зручно, ніж газ або мазут. Тому, швидше за все, тверде біопаливо будуть досить широко використовувати в селах і маленьких містечках. Але не для обігріву мегаполісів.
Share/Bookmark